“It is indifferent to me where I am to begin, for there shall I return again.”
Frag. B 5, quoted by Proclus, Commentary on the Parmenides, 708
Parmenides alebo Parmenidés bol starogrécky filozof, predstaviteľ eleatskej školy.
Učenie Parmenida z Eley nadväzuje na učenie pytagorejcov a učenie Xenofana z Kolofónu. Podľa Parmenida sa poznanie uskutočňuje dvomi cestami - na nekonečnej ceste k pravde, na ktorej myslenie získava pojem toho, čo je, teda bytia vôbec, a na konečnej ceste vnemov a z nich vychádzajúcich mienok. Na tejto ceste sa myslenie zaoberá tým, čo nie je, a teda nebytím, to znamená zdaniami, ktoré sa opierajú o premenlivosť vonkajšieho sveta. Len bytie je, kým nebytie nie je. Pojem bytia je najvšeobecnejším pojmom, ktorý myslenie vytvára. Bytie je pochopiteľné len rozumom, ktorý jedine môže pochopiť to, čo je, kým na to, čo nie je, vôbec nemožno myslieť.
Bytie ako také nemá začiatok ani koniec, je jedno a zahrňuje v sebe všetko, je mimo času, bez minulosti a budúcnosti, jednoducho je v permanentnej prítomnosti.
Myslenie nie je čosi odlišné od bytia, ale je samotným bytím, pretože bytie je obsahom myslenia a z neho vyplýva pravda, kým predmetom zmyslov využívajúcich jedine mnohosť vecí, je vždy čosi, čo sa len stáva a zaniká, a teda čosi, čo nie je, a preto zmysly sú prameňom ustavičných chýb a omylov. Bytie je mimo každej potenciality a nepodlieha procesu vznikania. Slovo bytie a slovo je majú ten istý význam. Nemajú nič spoločné so žiadnym iným určením a musí sa do nich zmestiť každé iné určenie.
Bytie je čosi reálne a má spojenie so zmyslovým svetom, pretože vo všeobecnosti svet obsahuje v sebe bytie a pojem bytia sa môže použiť na určenie pojmu sveta. Bytie je telo i duša, veci viditeľné i neviditeľné, zem, voda i vzduch, jedným slovom všetko.
Poznanie sa delí na
dialektiku, zakladajúcu sa na pravde bytia,
fyziku, ktorú tvoria len "doxai" a ktorá je vybudovaná na mienke o nebytí a na pravdepodobnosti získanej zmyslovým pozorovaním.Výsledky dialektiky sa vyznačujú nevyhnutnosťou a nemeniteľnosťou, výsledky fyziky sú relatívne a podliehajú zmenám. Dialektika odhaľuje svet ideí, fyzika opisuje a vyjavuje sa mimofilozofickými predstavami.
Wikipedia
“It is indifferent to me where I am to begin, for there shall I return again.”
Frag. B 5, quoted by Proclus, Commentary on the Parmenides, 708
Frag. B 2.2-6, quoted by Proclus, Commentary on the Timaeus I, 345
Frag B 1.28-30, quoted by Sextus Empiricus, Against the Mathematicians, vii. 3; Simplicius, Commentary on the Heavens, 557-8; Proclus, Commentary on the Timaeus I, 345
Frag. B 8.1-4, quoted by Simplicius, Commentary on the Physics, 144
Frag. B 7.1-2, quoted by Plato, Sophist, 237a
Frag. B 7.3-8.1, quoted by Sextus Empiricus, Against the Mathematicians, vii. 3
“For it is the same thing that can be thought and that can be.”
Frag. B 3, quoted by Plotinus, Enneads V, i.8